Reklámok gyűrűjében - Teljesen fizetős lesz a közösségi média használat?
Már év eleje óta sejteni lehetett, hogy a YouTube fejlesztői terveznek valamit azok ellen, akik reklámblokkolók (adblocker) segítségével akarják reklámmentesen használni a videómegosztót. Bár hónapokon keresztül csak maximum tesztelésekről hallhattunk, de végül szeptember elején megtörtént a "katasztrófa": a Google elkezdte világszerte letiltani a lejátszást, azoknál, akik a YouTube-on reklámblokkolót használnak. Októbertől már Magyarországon is elkezdett vadászni a Google az "ingyenélőkre", mostanra pedig már minden adblokkerest letiltottak. A történtek óriási felháborodást keltettek a felhasználókban, főleg mert az emberek jórésze ezután, már csak elvből is nem akar majd előfizetni a YouTube Premiumra, pedig az csak 1790 Ft havonta. Viszont aki nem fizet, annak el kell viselnie, azt a kb. 5 percenként megjelenő reklámmennyiséget, ami elég kiakasztó főleg, hogy ez a videókon kívül, mindenhol máshol is megjelenik felugró ablakként.

Ha a YouTube sztorit le is tudnánk nyelni, a Meta legújabb
húzása garantáltan kicsapja a biztosítékot szinte minden felhasználónál. A cég
ugyanis egy-két hónappal az első híresztelések után bejelentette a fizetős
Facebookot és Instagramot. Az előfizetésért cserébe teljes reklámmentességet
(és elvileg követésmentességet is) kap az ember. Az ezért kicsengetendő kb.3800
Ft viszont havonta kicsit borsos ár, főleg hogy, ha a PC-n kívül mobilon is
akarjuk használni a szolgáltatást akkor a havi díj kb.5000 Ft. A baj az hogy a
fizetős szolgáltatás bevezetésével a Meta több reklámot és követést is ígér
azoknak, akik nem fizet elő.

Adódik viszont a kérdés, hogy a két cégóriás lépése mennyire
etikus és törvényes. Hát… igazából egyik sem. A YouTube algoritmusa ugyanis a
felhasználók követésével tudja felismerni, hogy ki az, aki adblokkert használ,
ez pedig egyrészt alapból illegális, másrészt számos EU-s jogszabályt sért. A
szakértő (Alexander Hanff) úgy véli, hogy a Google által fejlesztett script
igazából egy spyware-nek tekinthető, hiszen képes a felhasználók gépén észlelni
különböző szoftvereszközök működését. Így ezt nem lenne szabad bevetni az
internetezők ellen. Egyszerűen nem elfogadható a látogatók utáni kémkedés
semmilyen formában. Ezért meglehet az is, hogy amennyiben a EU berág és jogi útra
terel az ügyet, a Google kénytelen lesz beszüntetni ezt a letiltósdit.
A Meta sem jobb mivel, ha valaki adblokkert használ a Facebook és Messenger reklámok blokkolására, akkor az app egyszerűen "az internetkapcsolat hiányára" hivatkozva nem lesz használható (legalábbis androidon). A Facebookon már régóta működik a követéses rendszer, amivel szemben eddig senki semmi nem tudott tenni, de most lehet, hogy meglesz a sokéves kémkedés böjtje.
A tiniknek meg az fog fejfájást okozni a jövőben, hogy egyes kiszivárgások szerint a ByteDance már teszteli zárt körben a fizetős TikTok-ot, ami szintén a hirdetésmentességért kér pénzt.
…
UPDATE: Megvan, hogy honnan pótólja majd a kiesett hirdetési-jutalékot a Meta, ha nála is beütnek majd az EU-s adatvédelmi szankciók. Erről további információkat ide kattintva olvashatsz el.
Szerkesztő: Landesz Máté
Ha kérdésed van a témában, írj meg... 🙂